"Huvudsaken är att man är glad" och andra käcka tillrop.

Nej, nu får vi väl ta och rycka upp oss en smula. Se ljusare på tillvaron. Våren närmar sig ju och igår var det faktiskt inte kolsvart när jag gick till jobbet utan så där djupblått som faktiskt kan vara riktigt vackert. Förra året skrev jag dessutom euforiska vårdikter i februari, vem vet det kanske kan hända i år igen. Det gäller att ha en positiv inställning till saker och ting. Huvudsaken är ju att man är glad.

Jag hörde Shirley Clamp säga i ett tv-program en gång att hennes mamma hade sagt "det spelar ingen roll bara du är söt". (Jag hoppas för övrigt att Clamps mamma var ironisk.) Själv är jag uppfostrad med devisen "Det spelar ingen roll [att man inte är söt?] bara man är glad". Detta sas på ett sådant sätt att det var uppenbart att detta att "vara glad" snarare var någonslags söndagskostym eller skoluniform, än en genuint känd känsla. Alltså: Det spelade inte så stor roll om man verkligen var glad bara man betedde sig som man var det.
Jag letar i minnet efter ett citat ur "Fru Björks öden och äventyr" av Jonas Gardell där huvudpersonen Vivivanne drar sig till minnes stycken ur Charmens ABC "En del söta flickor är faktiskt fula men de är glada [...] och positivt inställda till sin omgivning", eller något i den stilen jag minns, som sagt, inte. Det låter hur som helst som några "goda råd" ur en veckotidning. Jag slutade läsa den typen av veckotidningar någonstans i 16-årsåldern eftersom jag så desperat ville verka intellektuell men innan jag slutade hade jag lärt mig att ett bra sätt att få sin drömkilles uppmärksamhet var att, om man befann sig på samma fest, hälla ut sin dricka i hans knä. Jag följde aldrig rådet, men så blev ju också min tonårstid som den blev.
Senast jag läste en veckotidning var faktiskt bara för någon vecka sedan i vårdcentralens väntrum där jag fick tag i en två år gammal Hemmets Journal, den tidning ur vilken Jonas Gardell brukar läsa spalten "Läsarnas bästa tips" på sina föreställningar. Jag hann tyvärr inte fram till några tips innan det var min tur men jag fick veta att Per Gessle inte frivilligt lämnade sommarsverige.

Visst är det bättre att ta sig an livet från en positiv vinkel men det är det här att det nästan är att visa prov på dålig uppfostrad om man inte är söt och glad, om man svarar något annat än "bara bra" på frågan "hur är det?". Detta att det är rättare att låtsas än att vara sann. Det är det som stör mig en smula...

Kommentarer

Anonym sa…
Skogsnuvan håller med. Ibland blir jag så less på alla hurtiga människor som är glada i alla lägen. Tror ite riktigt på 'äktheten. Nog sjutton är väl alla sura och missmodiga ibland (eller är det bara du och jag) Kylan och vintern tar åtminstone min energi och det tänker jag inte stickau under stol med. Hua önskar nästan att man kunde gå i ide. Kram

Populära inlägg