... och mer om tvångstankar

Jag delar den här galenskapen att det är farligt att vara för lycklig med Eva Dahlgren. I Hur man närmar sig ett träd skriver hon en monolog som heter Vågskålen. Den beskriver precis hur det är. Den är alldeles för lång för att återge i sin helhet så jag kommer att göra det där som jag själv tycker är snudd på kriminellet och återge några slamsor av citat ur den:

"Det är därför jag aldrig köper trisslotter...bingolotter
Tänk om jag skulle vinna
Vill inte att dom där...ja...makterna ska veta
Försöker smyga lite med det
Säg hundra tusen säg...åh...någon miljon...aj aj aj
Vad kostar det egentligen
En höftled
Psoriasis"

"Att komma i onåd drar liksom av på skulden
om man sen vägrar erkänna att man gjort något fel över huvud taget
och alla blir arga på en
och man blir uppsagd
ja...
ett poäng till mig
makterna noll

och så dricker jag sprit utan att bli glad
bara ångest
två poäng till mig
makterna noll
tröstäter och blir fet
tre poäng
bitter
fyra poäng
när man har fem poäng kan man åka på semester
men bara ospecificerad charter
till Kanarieöarna
under regnperioden
gärna med släktingar
och småbarn."

"men om jag håller mig undan
och aldrig låter lyckan riktigt få tag i mig
då kommer dom aldrig att bry sig
makterna
och jag kommer att få ett långt
långt
långt
liv."

Hm, förmodligen har jag inte riktigt tjänat ihop till den här charterresan till Turkiet utan gnälliga småbarn. Det är inte ens ospec vi åker. Men det är ett ganska billigt hotell så kanske räcker det med att ha migrän under nedresan? Nej, usch jag vågar inte ens fundera över sådana här dealar. Gud vet vad Makterna får för sig om man tror att man kan skämta bort dem.

Kommentarer

storabh sa…
Härligt bra!
Anonym sa…
Skogsnuvan: Om man istället tänker så här. Jag har gjort en massa bra saker därför är jag värd att få en belöning.
Så för varje bra sak man gör har man rätt att få en belöning. Sug på det du.
Är inte det en bättre tvångstanke. Så eftersom du gör en massa bra saker så kommer din resa att bli toppen Det är jag säker på

Populära inlägg