Lucka 12: Wonder viewer?

Nostalgikalendern


Någon flanellograf fick jag aldrig. Däremot hade jag en sådan här. Man stoppade i en rund vit skiva i den röda apparaten och klickade sedan runt skivan och tittade på Tintin eller Bambi eller vad det nu kan ha varit. Kanske är detta en av de mest klassiska leksakerna från 80-talet. 





Att det kallades  wonder viewer hade jag inte en aning om som barn. Inte heller förstod jag fördelen med att tillgodogöra sig en historia genom att titta på bilder i en sådan här makapär. Det var ju bättre att läsa en bilderbok. 
   Det kan ha något att göra med att jag hade brytningsfel och bara kunde titta i ett kikaröga i taget. Möjligen påverkade det effekten av the wonder. Det kan också ha att göra med att jag alltid föredragit böcker. 

Kommentarer

Populära inlägg