Lucka 23: Den stickade mössan

Nostalgikalendern 

Möjligen är det någon som höjer ett ögonbryn eller två inför ovan rubrik och det har jag full förståelse för.

I jultidningskatalogen kunde man köpa sådana där kalendrar som jag var bättre på att skriva i än dagböcker. I bland hade jag en sådan kalender samtidigt som jag krisade i en dagbok med lås.
De hade tjejnamn som Frida och Eva och Karin, de där kalendrarna. Jag antar att det var meningen att man skulle göra som Anne Frank som kallade sin dagbok för Kitty. De vände sig till tonårstjejer och där fanns sminktips, inredningstips till flickrummet och fiktiva dagboksinlägg så att vi skulle veta vad vi som tidiga tonårstjejer skulle skriva i kalendern.
Ett år fanns också ett stickmönster till en mössa i tre färger. Inför detta faktum inställer sig två frågor:

  • Vilken tonårstjej, under 80-talet åtminstone, med någon som helst självbevarelsedrift ägnade sig åt stickning. 
  • Vilken tonårstjej, under 80-talet åtminstone, med någon som helst självbevarelsedrift hade mössa. 
Sådana var för mesiga ärketöntar som ändå inte räknades, åtminstone på alla ställen jag befann mig under 80-talet. 
Jag hade alltid mössa. 

När det gällde stickmönstret kom jag så långt som att köpa garn i tre färger, men någon mössa blev det inte. 
Jag stickade en filt i stället. 


Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag lärde mig aldrig att sticka för jag är vänsterhänt och hade inget intresse av det. Hade dessutom en mamma som stickade de finaste kläder till mig så varför lära sig. Nu ångrar jag det minsann.

Populära inlägg