Lucka 3: Zinkpasta

Nostalgikalendern

Det går fortfarande att köpa zinkpasta på apoteket.
Den mjukgör och återfettar känslig och irriterad hud. Den skyddar och ger en vattenavvisande barriär samtidigt som den förebygger irriterad hur och har en uttorkande effekt.
 Kan man läsa på apotekshjartat.se

Den zinkpasta jag köpte i slutet av 80-talet hade färg och var förpackad som ett läppstift. Det var också främst för att ha den på läpparna som jag köpte den. Möjligen kan man tycka att det är en smula underligt att smeta något uttorkande på läpparna, det brukar ju vara tvärtom.

Jag hade också hört att zinkpasta var ett bra solskydd. Något det inte finns belägg för i texten ovan. Det finns inget belägg för det i texten från apoteket ovan. Hur som helst så smetade jag zinkpasta över hela min runda näsa så fort jag befann mig på en strand. Näsan var nämligen den enda del av mig som blev solbränd över huvud taget och brukade lysa som en röd clownnäsa i ansiktet. Något som, när det begav sig,var ytterst pinsamt.
   Min zinkpasta var lila.
Hur det kunde vara mindre pinsamt att stoltsera med en knall-lila näsa på badstranden vet jag inte, men det är inte det enda jag gjorde i tonåren som jag tycker är obegripligt i dag.



Kommentarer

Populära inlägg