Lucka 18: Kolsyremaskinen

Nostalgikalendern 

Det fanns sätt att få mera cola, trots de hårda restriktionerna för Pepsi.
Även på 80-talet vimlade det av tekniska prylar och maskiner. Det fanns bara lite färre skärmar än det gör nu. Det fanns bakmaskiner, glassmaskiner, stickmaskiner och det fanns kolsyremaskiner.
Det häftiga med de här maskinerna var inte att man kunde kolsyra vattnet, det var att man kunde göra sin egen läsk.
  Hemma hos min bästis, vars familj hade betydligt fler roliga maskiner än min, kunde man få hemgjord krusbärsläsk eller hemgjord colaläsk. Jag var så förväntansfull när hennes pappa gjorde colaläsk åt oss. Och så besviken när jag smakat.
   För Pepsi var det inte. Det var det inte. Jag fick helt enkelt finna mig att vänta tills vi skulle köpa en ny drickaback.

Kommentarer

Populära inlägg