Lucka 13: Wahlströms-böckerna

Nostalgikalendern

En kväll kom min mamma hem irriterad efter ett Hem & Skola-möte. Man hade dömt ut "ett helt bokförlag" som olämpligt för barn och ungdomar. Det kunde man inte göra tyckte min mor som var, liksom jag just stod i begrepp att bli, uppfödd på så kallade flickböcker från förlaget i fråga.

I mitt källarförråd finns en flyttlåda full med gamla Wahlströms-böcker, uppe i lägenheten får bara min Lotta-samling och de absoluta favoriterna plats.
Det var Lotta som gällde för mig, Kitty har jag knappt läst över huvud taget. Slarviga, impulsiva, godhjärtade, handlingskraftiga och framåt Lotta Marie-Sofie Månsson .

Exakt vad det var som väckte Hem & Skola föreningens förakt när det gällde Wahlströms-böckerna vet jag inte. Men ok, någon stor litteratur är det väl inte. Kvinnosynen i de så kallade flickböckerna har det forskats mycket på och man har varit både för och emot. Det var mycket moralpanik under 80-talet men moralen kan det väl knappast ha varit något fel på. Det finns inget som tyder på att Lotta och hennes älskade Paul hade sex ens efter att de gift sig, förutom att de fick en dotter i den sista boken men jag är inte helst säker på att det inte var jungfrufödsel. Det handlade mer om sparade näsdukar och pressade blommor.

Men den verkliga faran med Lotta-böckerna tror jag inte att Hem & Skola hade koll på. Jag har fortfarande väldigt lätt att fastna i Lotta-världen. Om jag börjar läsa en av dem kan jag inte sluta, jag sträckläser, och eftersom jag har 42 stycken, det saknas bara fem i min samling, innebär detta att jag förlorar verklighetsuppfattningen under ganska långt tid.



Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag var mer inne på Kitty böckerna och så 5böckerna. Oj så jag läste. Satt i spiselvrån och värmde mig och åt bullar och läste och läste.

Populära inlägg