Lucka 14: Digitalklockan

Nostalgikalendern 


Det fanns mycket för vuxengenerationen att oroa sig för under 80-talet. Vi ungar levde i en farlig tid. Vi kunde bli utsatta för videovåld, baklängesmeddelanden från satanistiska hårdrocksband och dessutom riskerade vi att förlora förmågan att lära oss klockan.
Det var den farliga och ganska fula digitalklockans fel. Nu skulle vi istället för att se att klockan var tio över två tro att den var 14:10. 
Jag var ett ganska skyddat barn, vi hade ingen video förrän jag var 15 och jag hade jag ägt några satanistiska hårdrocksskivor hade jag inte begripit hur jag skulle spela dem baklänges. Men min oansvarige far hade en digitalklocka som alla släktens karlar satt med huvudena tätt ihop omkring och fascinerades över alla dess funktioner. Den enda funktion jag kan komma ihåg att den hade, förutom att visa tiden på det där nya konstiga sättet, var att man kunde ställa in den att ge ifrån sig ett pip på bestämda tillfällen.




Kommentarer

Populära inlägg