Lucka 16: Puffgardinerna

Nostalgikalendern

Anne på Grönkulla drömde om en klänning med puffärmar. Hur hon skulle ha ställt sig till puffgardiner vet jag inte men jag var väldigt stolt över mina.
    Min kompis mamma sydde dem. Det var någon slags bytesaffär tror jag. Min mamma vävde en matta till min kompis och hennes mamma sydde gardiner till mig. De var sydda som en ficka och i fickan stoppade man vadd för att få till själva puffet. De var rosa naturligtvis. Det var under den rosa perioden.
   Har alla tjejer en sådan och vad är det egentligen med den där färgen? Några år senare tog jag avstånd från den på ett  sådant sätt att det än idag känns liksom kittlande förbjudet att använde en rosa penna.
   Det var under den rosa perioden som jag började intressera mig för inredningen i mitt rum. Förutom rosa gardiner fanns där också mängder av rosa sidenblommor och affischer med älskande par. Kanske tur att jag aldrig fick någon röd pussmunstelefon, den hade skurit sig rejält med allt det andra.
   Tyvärr har jag inga bilder på mina puffiga gardiner, jag hade gärna visat dem. Själva gardinerna är nog islagna i någon trasmatta vid det här laget.

Kommentarer

skogsnuvan sa…
Jag har aldrig haft några sådan men puffärmar på klänning hade jag när jag var liten. Rosa har aldrig varit min färg men jag älskade gult och rött när jag var liten. Nu är det mer turkosblått och knallblått som är mina favoritfärger

Populära inlägg