Lucka 21: Brevvänner

Nostalgikalendern 


En av mina många samlingar var en brevpappersamling som förvarades i en stor chokladkartong från Cloetta. Det fanns så många fina brevpapper på den här tiden, brevpapper för alla åldrar och i alla mönster: ballonger, hästhuvuden, hjärtan, sirliga blommor. Nu mera finns ju knappast posten ens.
    Man kunde byta brevpapper med sina brevvänner, precis som man bytte bokmärken. I varje brev kom ett brevpapper med själva brevet och ett tomt brevpapper till samlingen i chokladkartongen. Och brevvänner hade jag i mängder.

I alla serietidningar och tidningar som Kamratposten och Starlet, annonserades efter brevvänner. Det fanns en organisation som hette IYS och hos dem kunde man lämna sin adress och ange vilket kön och vilken nationalitet man vill ha på sin brevvänner. Det var så det gick till att få kontakt med ungdomar från andra länder innan Internet.
   Jag hade brevvänner från Egypten, Marocko, Peru, Frankrike, Italien, Pakistan, Norge, Finland, Estland och Kungälv. Jag fattar inte att jag hann med något annat än att skriva brev.

Som om det inte räckte med det brevväxlade jag med kompisar i närområdet. Min bästis U och jag sågs varje dag i under hela grundskolan, samtidigt skrev vi över hundra brev till varandra. När det hundrade brevet var skrivet firade vi med att äta mitt livs första pizza.

Kommentarer

Populära inlägg