Anteckningar från 90-talet - 5

Veckans dikt

I december kör vi 90-talstema fullt ut. Även veckans dikt kommer att utgöras av läsupplevelser från detta årtionde. 

Julen 1991 fick jag Bodil Malmstens samlade dikter i julklapp av min mamma. Jag hade önskat mig den. Varför minns jag inte, eller när jag först hörde talas om henne, men sen dess: julen -91, eller strax innan, har Bodil varit med mig. Ingen författare har betytt så mycket som hon.

Veckans dikt fanns inte med i den här samlingen. Det är inledningsdikten till Undergångarens sånger
hennes novellsamling från 1998. Rytmen är den typiskt bodilska, och detta att hon alltid använder exakt rätt antal ord. Det där sista har jag alltid varit lite avundsjuk på, eftersom jag har en tendens att pladdra på när jag skriver. 



Det här är till dig, undergångare

Gå under i glädje
så nära ådern det går
Abdikera
Stig ner

Därute stämplar bödeln med sitt glödjärn
Du men inte du
Sortering sker
Inte du

Det nakna hjärtat i slakteributiken inslaget i ett aftonblad

Kommentarer

Populära inlägg