Nostalgikalendern - Lucka 12

slå upp din dörr, släpp in ljuset


Det var 1994 i maj, eller kanske april redan. Jag skolkade från skolan och satt hemma i mitt första egna kök, i min första egna lägenhet och skrev ett specialarbete om Fredmans epistlar. Jag drack oerhörda mängder te ur en stor gul kopp och från fönstret kunde jag se en dagisklass leka i leran utanför sitt dagis. Teet hade jag lagat till i den där terrakottakannan som jag köpt innan vi såg Änglagård (se Lucka 10)

Ur stereon strömmade detta nya, magiska som var Lisa Ekdahls musik. 
Denna enorma frihetskänsla, att ha sin egen lägenhet. Och att kunna gå från sin egen lägenhet till skivaffären, köpa skivan och gå hem igen för att direkt lyssna på den. Inte behöva vänta på att mina föräldrar skulle ha druckit tillräckligt mycket kaffe hos någon äldre släkting eller handlat oändliga mängder förnödenheter på Konsum och var beredda att åka hem, till vårt hem långt ute i vildmarken. 

Lisa Ekdahls skiva med Öppna upp ditt fönster triggar alltid igång den där oerhörd frihetskänslan som jag kände då. 

Kommentarer

Populära inlägg