Le Johnny är död

Kl 08:03 i går morse fick jag ett sms från P: "Le Johnny är död!"
Dessa ständiga dödsbud.
För bara några dagar sedan var det Rickard Wolff. Och nu Johnny Hallyday.
Eller som han kallades i vår familj "Le Johnny"

I Frankrike var han lika stor som Elvis och president Macron uttalar sig om hans död och påstår att "Det finns något av Johnny i oss alla". Jag förmodar att han menar fransmännen när han säger "oss alla". Hade jag inte rest mycket i Frankrike hade jag förmodligen aldrig vetat vem han var, men vistas man i det där landet längre än ett dygn är det omöjligt att missa honom och hur stor han är.

I många år lyssnade jag mycket på Johnny. Egentligen är han en smula för mycket, på alla plan, men jag tror att det var just det jag gillade. Det finns något tilltalande i att karlar i 60-års ålder kan sjunga smäktande kärleksballader på fullaste allvar iförd svartglansiga byxor med gult blommönster.
Nu var det ganska länge sedan jag lyssnade på Johnny men för bara några dagar sedan så spelade jag faktiskt flera av han låtar igen. Som hade jag föraningar.

Kommentarer

Populära inlägg