Nostalgikalendern - Lucka 24

ge mig fri

Vi började nostalgikalendern med Eva Dahlgren och vi slutar den med Eva Dahlgren.
Vi började med frågorna: vem får mig att gå dit jag aldrig gått. 90-talet var ett trevande årtionde, ett frågornas årtionden. Ett sökande efter riktning på en väg man aldrig gått. Ett årtionde då jag spelade många kvinnor utan att göra det bra.

hur långt ska en människa gå
innan svaren hon ska få
blir tydliga nog att förstå
ja

Men nu, 1999 när Dahlgrens skiva LaiLai, som jag tycker är en av hennes bästa, kanske den allra bästa, börjar konturerna på de där svaren jag ska få att ta form.

jag står naken i mitt rum
och tänder alla lampor
och den kvinna jag ser
hon har svar på alla frågor
så kom då modiga hjärta
hör mej
se mej
ge mej fri


Så, modiga hjärta ge mej fri, ge oss fria och släpp då äntligen ut oss i det pågående 2010-talet.

Julefrid till er alla!


Kommentarer

Populära inlägg